Opublikowano

SEO WordPressa – kategorie i tagi

Wykorzystanie kategorii i tagów sprowadza się często do budowy nawigacji oraz organizowania treści. Ich potencjał obejmuje także zagadnienia związane z pozycjonowaniem. Strony kategorii i tagów mogą być indeksowane i wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Stanowią też idealny mechanizm, dzięki któremu możemy zachęcić użytkowników do częstszych odwiedzin portalu WWW.

W przypadku WordPressa kategorie i tagi to dwie główne taksonomie. Możemy dodawać kolejne wykorzystując dedykowane wtyczki, ale jeśli odpowiednio przemyślimy strukturę portalu WWW, to rejestrowanie w systemie dodatkowych taksonomii będzie zbyteczne.

Wykorzystanie kategorii

O kategoriach można myśleć jak o ludzkim szkielecie – mamy tutaj do czynienia z kręgosłupem i kolejnym kościami. W przypadku kategorii możemy tworzyć relacje pokrewieństwa między kategorią nadrzędną i podrzędną. Szkielet jest nośnikiem tkanek miękkich, a w przypadku serwisu WWW nośnikiem treści. Ta analogia ma jednak inny ukryty sens. Ludzki szkielet rośnie i wzmacnia się wraz z całym ciałem – to zachowanie powinniśmy odwzorować.

Drzewo kategorii warto planować przed uruchomieniem portalu WWW. Oczywiście chodzi tutaj o to, aby dopasować kategorie do profilu serwisu WWW i publikowanych treści. Dzięki temu możemy je wykorzystać do budowy menu i nawigacji. Z perspektywy SEO wybór kategorii to w głównej mierze kwestia słów kluczowych oraz decyzji o ewentualnym indeksowaniu stron z kategoriami.

Problemy z kategoriami

Kategorie mogą być także źródłem problemów, wynikają one głównie z naszego powodu. Jednak uczciwie należy przyznać, że trudno opracować skuteczną siatkę kategorii, która przetrwa próbę czasu. Rozwój serwisów WWW to proces rozpisany na miesiące i lata – przez ten czas może się wiele zmienić. Najczęstsze problemy związane z kategoriami to:

  • Niepohamowana rozbudowa struktury kategorii – mamy gorącą głowę od pomysłów i wszystkie naraz staramy się wdrożyć. To często owocuje tworzeniem kolejnych kategorii pomimo tego, że nie mamy jeszcze treści. Nie musimy rezerwować kategorii – nikt nam ich nie zabierze.
  • Tworzenie kategorii dla jednego lub dwóch wpisów. Jest to częsty błąd. Na przykład: pojawiły się dwa artykuły, zawierają jakieś nowe wątki i uznajemy, że jest to dobry powód dla utworzenia nowej kategorii. Po kilku miesiącach okazuje się, że są to jedyne artykuły w nowej kategorii. W razie wątpliwości związanej z przyporządkowaniem kategorii, możemy wykorzystać kategorię ogólną, typu: „Artykuł”, „Felieton” itd. Jeśli po jakimś czasie stwierdzimy, że mamy przeszło 8-10 artykułów zasługujących na nową kategorię, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby takową utworzyć. Wszystko wskazuje na to, że będzie ona regularnie zasilana nowymi treściami.
  • Zaniedbanie rozwoju kategorii z myślą, że w przyszłości naprawimy ten błąd. Być może naprawimy, ale na pewno będzie to czasochłonne i skomplikowane. Dodając treść tak czy owak musimy powiązać ją z jakąś kategorią. Jeśli nie kontrolujemy procesu indeksowania naszego serwisu WWW, to kategorie wraz z wpisami będą powiązane z wynikami wyszukiwania. Jeśli po czasie zabierzemy się za porządkowanie, to wiele odnośników do naszych treści ulegnie zmianie. To zaś oznacza, że wiele linków na stronach wyszukiwarek będzie nieaktualnych, i tym samym musimy zająć się przekierowaniami.
  • Zbyt wąskie lub zbyt szerokie kategorie. To także poważny problem. Kategorie „Ogólne” się przydają, pozwalają przechowywać treści, które nie pasują do innych kategorii. Po pewnym czasie możemy z nich wyodrębnić grupę wpisów i powiązać z nową kategorią. Ten proces należy mieć pod ścisłą kontrolą. Wąskie kategorie są mało pojemne, oznacza to, że w krótkim czasie będziemy mieli dużo kategorii i mało – związanych z nimi – treści.
  • Mieszanie kategorii z tagami – wynika to z niezrozumienia różnic między tymi dwiema taksonomiami. Pamiętajmy: kategorie służą nam do porządkowania treści. Tagi służą do oznaczania treści – nie mają żadnej mocy porządkującej.

Wykorzystanie tagów

Tagi najlepiej postrzegać jako element wspierający organizację treści. Nie nadają się budowy jakiejkolwiek struktury gdyż są równorzędne. Jeśli utworzymy tag „Rośliny”, a następnie „Kaktus” to nie zbudujemy między nimi relacji nadrzędna-podrzędna. Siła obydwóch tagów jest taka sama – roślina rezyduje na tym samym poziomie co kaktus.

Tagi są często wykorzystywane w sklepach internetowych – większość produktów ma wiele różnych cech, których nie trzeba ujmować w kategorie. Tagi można wdrożyć jako dodatkowy opis treści, skupiając się na takich właściwościach, które uniemożliwiają pomyłkę z kategoriami. Na przykład w serwisie zajmującym się filmami tagi możemy wykorzystać do oznaczania gatunków filmowych.

Problemy z tagami

Praca z tagami jest o wiele trudniejsza niż z kategoriami, dzięki nim możemy opisać wszystko – każdą najdrobniejszą rzecz. To często prowadzi do przerostu tagów nad treścią. Warto przygotować sobie jakiś klucz, według którego tagujemy treści. Jeśli treść nie spełnia warunków klucza, to jej nie tagujemy i wstrzymujemy się z tworzeniem nowych tagów dla wyjątków. Pozostałe uwagi ogólne:

  • Brak konsekwencji w stosowaniu tagów – dodajemy nowe tagi do systemu, ale są mało precyzyjne i nie mamy wypracowanych sztywnych reguł przypisywania tagów.
  • Osierocone tagi – utworzyliśmy tagi, ale nie przypisaliśmy ich do żadnego artykułu lub są powiązane z jednym, bądź dwoma wpisami. Sytuacja, w której po kliknięciu na tagu pojawia się jeden bądź dwa wpisy, może być irytująca dla czytelników. Nie ma też większego sensu pozycjonować takiej strony z tagami, skoro pojawia się tam raptem kilka artykułów.

Taksonomie to nie to samo, co strona WWW

Kategorie organizują i sortują treść. Klikając na nazwie kategorii lub tagu, WordPress wyświetla stronę z archiwum. Strona archiwum to katalog z wpisami – podobnie, jak strona główna, na której mieszczą się ostatnio dodane wpisy. Oznacza to, że wynik wyświetlania jest dynamiczny, zmienia się w zależności od częstotliwości publikowania nowych materiałów.

W tym sensie taksonomie nie są tym samym, co strona WWW. Na stronie WWW możemy znaleźć artykuł, na przykład o samochodach. Jeśli pojawi się on w wynikach wyszukiwania, to po kliknięciu, trafimy zawsze na ten sam artykuł. Jeśli strona z kategorią pojawi się w wynikach wyszukiwania, to po kliknięciu pojawi się archiwum z ostatnio dodanymi artykułami – w formie listy tytułów.

SEO kategorii i tagów

W przypadku WordPressa taksonomie mogą być pozycjonowane – a to oznacza wyświetlanie w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka nie wyświetli listy artykułów, które są skojarzone z kategorią, wyświetli tylko stronę kategorii – czyli: tytuł, opis i odnośnik do naszej strony WWW. Po kliknięciu na odnośniku użytkownik zostanie przekierowany do naszego portalu, a dokładnie do strony z wynikami archiwum tagów/kategorii.

Skoro obydwie taksonomie mogą być pozycjonowane, to należy je odpowiednio do tego celu przygotować. WordPress pozwala uzupełnić pola tytuł oraz opis kategorii i tagu – możemy także zmodyfikować bezpośredni odnośnik do strony z archiwum tagów i kategorii. Uzupełnione przez nas pola zostaną wyświetlone w wynikach wyszukiwania.

Niektóre wtyczki pozycjonujące umożliwiają wykorzystanie tzw. tytułu SEO oraz opisu meta. Dzięki temu możemy utworzyć alternatywny tytuł i opis specjalnie dla wyszukiwarek internetowych i wyników wyszukiwania. Jednocześnie na łamach naszego portalu WWW, system będzie wyświetlał standardowy tytuł i opis.

Kategorie i tagi podczas edycji w systemie WordPress.
Edycja kategorii z wykorzystaniem wtyczki Yoast SEO.

Jeśli zdecydujemy się na indeksowanie kategorii i tagów to powinniśmy mieć na uwadze:

  • Tytuł i opis kategorii, które będą wyświetlane na stronie WWW i w wynikach wyszukiwania.
  • Tytuł SEO i opis meta, są to alternatywne wersje przygotowywane specjalnie dla wyników wyszukiwania – możemy je wdrożyć z pomocą dedykowanych wtyczek.
  • Obrazek kategorii – w systemie WordPress możemy powiązać kategorię z ilustracją. Wyświetlanie ilustracji kategorii na łamach portalu WWW jest zależne od wykorzystywanego motywu.
  • Można zdecydować się na wykorzystanie słowa lub fraz kluczowych w tytule i opisie taksonomii. Nie może to być jednak przechowalnia słów kluczowych – takie praktyki obniżają pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Nazwy taksonomii w odnośnikach

W systemie WordPress możemy uwzględnić nazwę kategorii w odnośniku do treści. Jeśli skorzystaliśmy z takiej opcji, to należy mieć na uwadze, że wszystkie treści w wynikach wyszukiwania będą dostępne pod adresem WWW z nazwą kategorii. Niesie to pewnego rodzaju zagrożenie. Na szczęście możemy zmienić nazwę kategorii bez zmiany odnośnika. Jeśli jednak zmienimy odnośnik kategorii, to wszystkie linki prowadzące do artykułów związanych z tą kategorią będą niedostępne. Po takiej zmianie należy skorzystać z przekierowania na nowe adresy WWW.

Ustawienia bezpośrednich odnośników w systemie WordPress – dodanie nazwy kategorii do adresu WWW wpisów.
Możemy uwzględnić nazwę kategorii w odnośniku do naszych artykułów. W tym celu korzystamy z Własny format i dodajemy za pomocą odpowiedniego boxa zmienną category.

Taksonomie w służbie ludziom i robotom indeksującym

Taksonomie to jeden z najważniejszych mechanizmów organizacji portalu WWW – na poziomie treści i nawigacji. Dobrze zaplanowana nawigacja z wykorzystaniem kategorii pozwoli użytkownikom i robotom indeksującym na bezstresową pracę. Musimy mieć świadomość tego, że planowanie taksonomii powinno uwzględniać przyszły rozwój serwisu WWW. Każda zmiana w obrębie taksonomii może powodować ogromne zmiany w modelu nawigacji, jak w wynikach wyszukiwania. Planujmy i działajmy ostrożnie.

Opublikowano