W tym szkoleniu z serii „Podstawy pracy”, chciałbym przybliżyć program Autodesk Maya – mniej popularna siostra zakorzenionego na polskim rynku 3ds Max. Kurs zbudowany jest z 10 lekcji i trwa niespełna 90 minut, podczas których zapoznasz się ze wszystkimi niezbędnymi podstawami obsługi programu. Kurs nie dotyka zagadnień modelowania, które są przedmiotem innego szkolenia: Modelowanie w Maya: retro TV Philco. Zapraszam do lektury: Wprowadzenie do Maya.
Wprowadzenie do Maya
Maya nie dorównuje popularności 3ds Max, który jest obecny w świadomości grafików od lat 90. Wynika to głównie z tego, że program Maya rozwijany był pierwotnie dla potrzeb branży filmowej i efektów specjalnych. Po przejęciu przez Autodesk, Maya wzbogaciła portfolio aplikacji 3d amerykańskiej korporacji – kosztem „wygaszonego” Softimage|XSI (przestał być rozwijany wraz z wersją 2015).
Obecnie, dzięki niższym cenom, oraz zabiegom marketingowym Autodesk, Maya zakorzenia się w świadomości użytkowników starego kontynentu. Jest to wysoko wyspecjalizowane narzędzie, używane obecnie w każdej dziedzinie – począwszy od tworzenia filmów animowanych, poprzez gry, kończąc na efektach specjalnych dla branży gier i nie tylko.
W tym poradniku chciałbym przybliżyć zainteresowanym podstawy pracy z programem. Standardowo skupimy się na interfejsie, nawigacji i manipulacji obiektami. Poświecę także czas na omówienie marking menus – jest to bardzo oryginalna i intuicyjna funkcjonalność programu Maya, dzięki której możemy szybko uzyskać dostęp do każdego narzędzia i polecenia. Dotkniemy także tematu obiektów 3d, oraz poznamy komponenty, które tworzą siatkę geometryczną. Dzięki temu następny krok stoi przed nami otworem, czyli manipulowanie komponentami i modelowanie.
W prawie półtorej godzinnym szkoleniu, przyswoisz sobie fundamenty, które ułatwią Tobie start z programem Maya i przejście do kolejnego etapu, jakim jest modelowanie.
Czas trwania: 88 minut
Liczba rozdziałów: 10
Program: Autodesk Maya 2012
01. Kolory interfejsu | (10:03) |
02. Przegląd interfejsu | (11:32) |
03. Praca z widokami | (6:10) |
04. View Cube | (7:13) |
05. Marking Menus | (12:51) |
06. Nawigacja | (7:32) |
07. Obiekty geometryczne | (10:32) |
08. Przekształcenia | (10:04) |
09. Komponenty | (6:56) |
10. Projekt i scena | (5:45) |