Kontynuujemy cykl wprowadzający w arkana programu ZBrush, jeśli nie zdążyłeś zapoznać się z wcześniejszymi lekcjami to zapraszam tutaj. Kolejna partia materiałów to 10 lekcji i prawie 2h szkolenia. W tej części chciałbym przedstawić kluczowe dla zrozumienia ZBrusha zagadnienia – zachęcam do lektury…
Wprowadzenie do ZBrush 2
Zakładam, że jesteś po lekturze pierwszej części bezpłatnego szkolenia wprowadzającego w program Pixologic ZBrush. W tym miejscu kontynuujemy naukę i przechodzimy do bardziej złożonych zagadnień. Przedmiotem naszego zainteresowania będzie:
- gęstość siatek – tak, podobnie jak w grafice rastrowej, siatka geometryczna może być opisywana przez pryzmat gęstości, nie jest ona mierzona w calach lub mm, ale ma ogromne znaczenie dla samego obiektu 3d, jak i wydajności naszego systemu,
- praca z wieloma siatkami – w ZBrushu możemy edytować obiekt, który jest jednocześnie jedną, kompletną siatką; lub obiekt, który składa się kilku siatek (nie są połączone krawędziami); w tym drugim przypadku mamy do czynienia z koncepcją narzędzi i pod-narzędzi,
- maskowanie – znasz maski z programu Adobe Photoshop? Jeśli tak, to zapewne ucieszy Ciebie to, iż w ZBrushu możemy zabezpieczać (maskować) te fragmenty siatki geometrycznej, które nie chcemy edytować,
- grupowanie – dzięki niemu możemy organizować siatkę, jest to przydatne jeśli chcemy przykładowo przypisać do jednej grupy kończyny; w tym celu wyodrębniamy te elementy, które chcemy zgrupować, przypisujemy im kolor identyfikujący je jako grupę, a dalej, na bazie takiej grupy, możemy ukrywać, maskować bądź przekształcać komponenty,
- ukrywanie – obok maskowania, to kolejna metoda, która pozwala nam chronić obiekt przed niechcianymi zmianami lub wyodrębniać tylko te obszary, które chcemy poddać dalszej edycji,
- przekształcanie siatek – oprócz rzeźbienia, obiekty możemy także przekształcać korzystając z zaprogramowanych deformacji.
Na łamach serwisu Keylight możesz znaleźć także komercyjne kursy, które rozszerzają tematykę zagadnień związanych z programem ZBrush. Przykładowo: jeśli chcesz dowiedzieć się wszystkiego na temat pędzli 3d to zajrzyj tutaj.
Czas trwania: 106 minut
Liczba rozdziałów: 10
Program: ZBrush
01. Zwiększanie rozdzielczości siatki | (8:45) |
02. Podnarzędzia | (11:21) |
03. Pędzle 3D | (12:44) |
04. Rzeźbienie symetryczne | (4:44) |
05. Maskowanie | (13:46) |
06. Grupy poligonów | (7:29) |
07. Ukrywanie siatki | (7:10) |
08. Przekształcanie z Transpose | (17:36) |
09. Zaznaczanie z Visibility | (5:00) |
10. Podstawowe deformacje | (17:48) |