
Od pojawienia się ZBrush 4 minęło trochę czasu i czekamy na to, co przyniesienie wersja oznaczona nr 5. Większość opisywanych w tym szkoleniu funkcjonalności, zdążyło już na dobre „zagościć” w skrzynkach narzędziowych rzeźbiarzy. Dlatego ten kurs dedykuje osobom, które dotychczas nie miały styczności z programem, lub nie miały okazji zapoznać się, z niektórymi funkcjonalnościami.
Nowości w ZBrush 4
Rozwój ZBrusha nie jest tak dynamiczny, jak innych aplikacji graficznych. Nie mamy tutaj do czynienia z sytuacją, w której co roku, pojawia się nowa wersja programu. Mimo tego, każda nowa edycja ZBrusha wnosi ogromne zmiany w skrzynce narzędziowej rzeźbiarza.
Będziemy zajmować się m.in.:
- ShadowBox – przeglądarka zasobów ZBrusha, które możemy wykorzystać podczas rzeźbienia; dzięki niej mamy dostęp do tekstur, pędzli, projektów, siatek, presetów, itd.;
- SpotLight – oryginalny edytor grafiki 2d, oparty na pierścieniu narzędzi korygujących; z jego pomocą możemy wykonać projekcję detali, oraz tekstur na powierzchnię rzeźbionego obiektu;
- DynaMesh – to specjalny tryb pracy z siatkami geometrycznymi; konwertując obiekt do DynaMesh tracimy kontrole nad topologią siatki, ale zyskujemy swobodę w kształtowaniu formy; jak podpowiada nazwa, możemy dynamicznie „przeliczać” siatkę, dzięki czemu nie musimy martwić się o dysproporcje w jej gęstości;
- Mesh Insert – to zestaw pędzli, dzięki którym możemy wstawiać siatki geometryczne bezpośrednio na powierzchnię rzeźbionego obiektu; możemy także przygotować własne siatki na bazie importowanych modeli 3d, lub na bazie tego, co właśnie rzeźbimy;
- Curve Mode – to specjalny tryb pracy pędzli zlokalizowany w menu Stroke; opiera się on na serii krzywych rysowanych na powierzchni obiektu, które możemy następnie obrysować jakąkolwiek końcówką pędzla – działa on podobnie jak krzywe i obrys w programach 2d;
- ClayPolish – nowy algorytm polerowania powierzchni siatki geometrycznej, możemy znaleźć go w różnych miejscach ZBrusha;
- NoiseMaker – zestaw procedur, dzięki którym możemy wygenerować szum na powierzchni obiektu, ewentualnie przypisać go do końcówki Pędzla;
- LightCap – nowy algorytm oświetlenia sceny, sprawdza się podczas tworzenia materiałów i renderowania końcowego obrazu.
Jeśli po raz pierwszy masz styczność z programem ZBrush, to polecam bezpłatne wprowadzenie do programu: część 1, oraz część 2. Zachęcam także do lektury komercyjnych szkoleń, szczególnie do zapoznania się z kompendium pędzli 3d.
Czas trwania: 3 godziny
Liczba rozdziałów: 14
Program: ZBrush
01. Shadow Box | (19:42) |
02. SpotLight – przegląd funkcji | (30:34) |
03. SpotLight – praca z obiektem | (17:03) |
04. Dynamesh | (21:15) |
05. Mesh Insert | (4:28) |
06. Transpose | (5:52) |
07. Curve Mode | (17:31) |
08. Pędzle | (7:52) |
09. ClayPolish | (4:47) |
10. NoiseMaker | (5:27) |
11. LightCap – podstawy | (16:56) |
12. LightCap – środowisko | (14:32) |
13. Materiały | (16:45) |
14. Rendering | (8:55) |