Opublikowano

Nowości w ZBrush 4

Nowości w ZBrush 4

Od pojawienia się ZBrush 4 minęło trochę czasu i czekamy na to, co przyniesienie wersja oznaczona nr 5. Większość opisywanych w tym szkoleniu funkcjonalności, zdążyło już na dobre „zagościć” w skrzynkach narzędziowych rzeźbiarzy. Dlatego ten kurs dedykuje osobom, które dotychczas nie miały styczności z programem, lub nie miały okazji zapoznać się, z niektórymi funkcjonalnościami.

Nowości w ZBrush 4

Rozwój ZBrusha nie jest tak dynamiczny, jak innych aplikacji graficznych. Nie mamy tutaj do czynienia z sytuacją, w której co roku, pojawia się nowa wersja programu. Mimo tego, każda nowa edycja ZBrusha wnosi ogromne zmiany w skrzynce narzędziowej rzeźbiarza.

Będziemy zajmować się m.in.:

  • ShadowBox – przeglądarka zasobów ZBrusha, które możemy wykorzystać podczas rzeźbienia; dzięki niej mamy dostęp do tekstur, pędzli, projektów, siatek, presetów, itd.;
  • SpotLight – oryginalny edytor grafiki 2d, oparty na pierścieniu narzędzi korygujących; z jego pomocą możemy wykonać projekcję detali, oraz tekstur na powierzchnię rzeźbionego obiektu;
  • DynaMesh – to specjalny tryb pracy z siatkami geometrycznymi; konwertując obiekt do DynaMesh tracimy kontrole nad topologią siatki, ale zyskujemy swobodę w kształtowaniu formy; jak podpowiada nazwa, możemy dynamicznie „przeliczać” siatkę, dzięki czemu nie musimy martwić się o dysproporcje w jej gęstości;
  • Mesh Insert – to zestaw pędzli, dzięki którym możemy wstawiać siatki geometryczne bezpośrednio na powierzchnię rzeźbionego obiektu; możemy także przygotować własne siatki na bazie importowanych modeli 3d, lub na bazie tego, co właśnie rzeźbimy;
  • Curve Mode – to specjalny tryb pracy pędzli zlokalizowany w menu Stroke; opiera się on na serii krzywych rysowanych na powierzchni obiektu, które możemy następnie obrysować jakąkolwiek końcówką pędzla – działa on podobnie jak krzywe i obrys w programach 2d;
  • ClayPolish – nowy algorytm polerowania powierzchni siatki geometrycznej, możemy znaleźć go w różnych miejscach ZBrusha;
  • NoiseMaker – zestaw procedur, dzięki którym możemy wygenerować szum na powierzchni obiektu, ewentualnie przypisać go do końcówki Pędzla;
  • LightCap – nowy algorytm oświetlenia sceny, sprawdza się podczas tworzenia materiałów i renderowania końcowego obrazu.

Jeśli po raz pierwszy masz styczność z programem ZBrush, to polecam bezpłatne wprowadzenie do programu: część 1, oraz część 2. Zachęcam także do lektury komercyjnych szkoleń, szczególnie do zapoznania się z kompendium pędzli 3d.

Czas trwania: 3 godziny
Liczba rozdziałów: 14
Program: ZBrush

01. Shadow Box (19:42)
02. SpotLight – przegląd funkcji (30:34)
03. SpotLight – praca z obiektem (17:03)
04. Dynamesh (21:15)
05. Mesh Insert (4:28)
06. Transpose (5:52)
07. Curve Mode (17:31)
08. Pędzle (7:52)
09. ClayPolish (4:47)
10. NoiseMaker (5:27)
11. LightCap – podstawy (16:56)
12. LightCap – środowisko (14:32)
13. Materiały (16:45)
14. Rendering (8:55)
Opublikowano