ZBrush malowanie polygonów (PolyPaint) to jedna z metod tworzenia tekstur w ZBrush’u. Siła tej techniki opiera się na tym, iż możemy zacząć proces teksturowania bez żadnych przygotowań, czyli z pominięciem tworzenia szablonu UV (UV Layout). ZBrush rejestruje informację o kolorze komponentów siatki geometrycznej, a my możemy te informacje wykorzystywać w dalszym procesie teksturowania.
ZBrush malowanie polygonów
Proces teksturowania w ZBrushu rozpoczyna się właściwie od malowania polygonów, czyli PolyPaint. Co to oznacza?
Zacznijmy od tego, że tekstury w ZBrushu możemy tworzyć właściwie na każdym etapie pracy, co więcej, nie potrzebujemy do tego celu nakładek UV. Przyjrzyjmy się dwóm schematom działania:
- schemat 1: opracowanie nakładki UV z UV Master, lub zaimportowanie obiektu 3d wraz z UV, następnie teksturowanie;
- schemat 2: włączenie trybu PolyPaint, malowanie polygonów kolorami, konwersja utworzonej mapy do tekstury.
Nas interesuje schemat nr 2. Zwalania on nas z konieczność tworzenia nakładki UV, co jest dużym uproszczeniem jeśli pracujemy nad ilustracją, której elementy renderujemy w samym ZBrushu; zaś opracowywany model nie będzie przenoszony do silnika gier, czy też do animacji.
Do tego celu wykorzystujemy wspomniany tryb PolyPaint, który możemy włączyć dla pojedynczej siatki, lub uruchamiamy go dla wszystkich pod-narzędzi (SubTools). Od tej chwili każde pociągnięcie pędzlem będzie powodowało kolorowanie verteksów siatki.
Do procesu malowania wykorzystałem obiekt 3d, który utworzyłem w programie Softimage|XSI; następnie zaimportowałem go do ZBrusha, naniosłem detale, a w niniejszym kursie pomalowałem go w trybie PolyPaint.
Zachęcam także do zapoznania się z kontynuacją tego szkolenia, w której pokazuje, jak wykorzystać taki obiekt, oraz teksturę 2.5d, do utworzenia prostej ilustracji w Photoshopie.
Jeśli jesteś zainteresowany nauką tego fascynującego programu, to zachęcam do lektury dwóch bezpłatnych poradników, które mają za zadanie wdrożyć każdego początkującego w podstawy ZBrusha. Pierwszą część poradnika znajdziesz tutaj, a drugą tutaj.
Jeśli jesteś zainteresowany komercyjnymi szkoleniami z ZBrusha, to polecam m.in. Druk 3d z ZBrushem.
Czas trwania: 80 minut
Liczba rozdziałów: 10
Program: ZBrush
01. Materiał i kolor bazowy | (3:46) |
02. Wariacje kolorów | (7:32) |
03. Zabrudzenia na ostrzu | (8:33) |
04. Rozjaśnienie i ściemnienie | (6:20) |
05. Dodawanie plam krwi | (8:22) |
06. Dodawanie szumu | (9:31) |
07. Malowanie powierzchni taszki | (9:42) |
08. Szczegóły na taszce | (9:55) |
09. Malowanie ogniwa | (8:00) |
10. Trzon i wstęga | (8:30) |