SPIS TREŚCI:
Szukając słów i fraz kluczowych posiłkujemy się własną wiedzą, pamięcią i nawykami językowymi – to naturalny odruch każdego człowieka. Pamiętajmy jednak, że nie jesteśmy legionem. Internauci mają swoje życia, funkcjonują w różnych środowiska i posługują się różnymi siatkami pojęć.
Odmienne spojrzenie na tematy, przedmioty i zjawiska, to podstawa zrozumienia grupy docelowej i języka, którym się ona posługuje. Używane przez nas słownictwo w pracy i życiu codziennym jest dla nas oczywiste, ale niekoniecznie dla naszych odbiorców. Zrozumienie własnych ograniczeń to pierwszy krok w poszukiwaniu słów i fraz kluczowych.
Drugi krok to sięgnięcie po narzędzia i sposoby wyszukiwania słów. Dzięki temu mamy szanse o wiele lepiej poznać pojęcia, język, a nawet sposób formułowania pytań przez grupę docelową. Przy okazji dowiemy się, co jest aktualnie na topie. Nierzadko będziemy zaskoczeni tym, jak bardzo nasza intuicja odbiega od praktyki naszych potencjalnych odbiorców.
Sposoby na poszukiwanie słów kluczowych
Mało kto dysponuje budżetem umożliwiającym zatrudnienie fachowców od analizy danych i poszukiwania wzorców językowych. Niestety z takimi realiami należy się liczyć konkurując z największymi graczami na rynku. Ale sytuacja nie jest beznadziejna – wystarczy jedno chwytliwe hasło i dzięki sile internautów można przeskoczyć każdego giganta, nie wydając na to ani 1 grosza.
Wykuwanie słów kluczowych
Najprostsza metoda poszukiwania słów kluczowych to spisanie wszystkich pomysłów i sprawdzenie wyników wyszukiwania w wybranej wyszukiwarce – zapewne będzie to Google, ale nie wolno zapominać o innych graczach. W ten sposób można zorientować się w tym, kto promuje dane słowo lub frazę kluczową. Jeśli są to duże marki, a wyniki wyszukiwania są uporządkowane, to może oznaczać, ze konkurencja jest bardzo mocna.
Dłuższe frazy kluczowe
Inny problem to ogromna liczba wyników wyszukiwania. Im więcej zer po przecinku tym gorzej dla nas. Możemy oczywiście zastanowić się nad synonimem lub poszukać innego klucza, ale wcześniej warto uzupełnić nasze słowo o dodatkowe wyrazy. Być może wystarczy wprowadzić drobne modyfikacje. Rozważmy przykład:
- „Słowo” – 23 mln. wyników,
- „Słowo kluczowe” – 3,8 mln.,
- „Wykorzystanie słów kluczowych” – 180 tyś.,
- „SEO słów kluczowych” – 89 tyś.,
- „Pozycjonowanie słów kluczowych” – 107 tyś.
Sprawdzamy każdą zmodyfikowaną frazę i jej wyniki wyszukiwania. Jeśli ujmiemy frazę w cudzysłów, to wyszukiwarka zwróci tylko te wyniki, które w 100% pokrywają się z wprowadzoną frazą.
Kombinacje fraz kluczowych
Decydując się na dłuższą frazę warto rozpocząć od 2-3 wyrazów. W ten sposób budujemy podstawę do tworzenia kombinacji fraz kluczowych zmieniając tylko kolejność wyrazów w szyku. Dzięki temu słowo kluczowe wiążemy z wyrazami wspierającymi i możemy je wykorzystać w różnych miejscach naszej treści. Przykładowo: Nauka programu ZBrush > ZBrush nauka programu > Program ZBrush nauka.
Konsultacje z innymi ludźmi
Przybliżmy kolegom, przyjaciołom i rodzinie zarys promowanej treści – może to być przedmiot lub usługa. Nie podpowiadajmy im słów kluczowych, które wydają nam się oczywiste. Następnie poprośmy o informacje zwrotną. Mogą to być propozycje słów lub całych pytań wprowadzanych w polu wyszukiwania. W ten sposób rozszerzamy nasze kompetencje i dowiadujemy się nowych rzeczy.
Bezpłatne narzędzia
Nie musimy dysponować ogromnym budżetem, aby w kilkanaście minut poznać informacje na temat wykorzystywanych przez internautów słów kluczowych. Na początku przygody z pozycjonowaniem możemy z powodzeniem pracować z darmowymi narzędziami – w większości przypadków się sprawdzają. Wchodząc na wyższy level SEO możemy rozejrzeć się za czymś bardziej rozbudowanym.
Wewnętrzna wyszukiwarka
Wewnętrzna wyszukiwarka zaimplementowana na stronie WWW to cenne źródło informacji o tym, czego szukają odwiedzający. Większość CMSów, z WordPressem na czele, oddaje nam do dyspozycji narzędzia wyszukiwania. Po zainstalowaniu odpowiednich wtyczek, możemy rozszerzyć ich funkcjonalność i uzyskać wgląd w zestawienia słów kluczowych wprowadzanych w polu wyszukiwania.
Poznaj najnowsze trendy
Narzędzie Trendy Google umożliwia wgląd w najpopularniejsze słowa i frazy kluczowe wykorzystywane przez użytkowników tej wyszukiwarki. Z pomocą trendów możemy także sprawdzać własne pomysły w ujęciu czasowym i regionalnym. Wraz z informacjami, trendy podpowiadają nam różne alternatywne kombinacje fraz kluczowych.
Planowanie słów kluczowych
Kolejne bezpłatne narzędzie w portfolio Google to: Google AdWords: Keyword Plannar. Jest ono ściśle powiązane z usługą Google AdWords i korzysta się z niego w planowaniu kampanii reklamowych. Nie musimy oczywiście zlecać kampanii aby przeprowadzić rekonesans z użyciem tego narzędzia. Dzięki niemu mamy wgląd w rozszerzone statystyki słów kluczowych. Dodatkowo Plannar potrafi podpowiedzieć nowe słowa kluczowe oraz tworzyć kombinacje wykorzystywanych fraz.
Super-sugestie
Jeśli nie chcemy korzystać z Google AdWords, to możemy skierować kliknięcia do Ubersuggest’s Free Keyword Tool. Jest to bezpłatne narzędzie ułatwiające tworzenie kombinacji fraz kluczowych. Rekonesans i wyszukiwanie alternatyw możemy rozpocząć w kilku kategoriach: strony WWW, obrazki, sklepy internetowe, YouTube i portale informacyjne.
Na co zwracać uwagę?
Pracując ze słowami kluczowymi musimy brać pod uwagę branżę oraz cel wykorzystania słów. Każda branża dysponuje własnym słownikiem i charakterystycznym slangiem, który dosyć łatwo możemy opanować. Niestety różnorodność nie sprzyja w formułowaniu sztywnych porad, ale możemy trzymać się kilku zasad ułatwiających pracę i eliminujących najprostsze błędy.
Terminy i technokratyczny język
Pojęcia związane z naukami ścisłymi i humanistycznymi mają zastosowanie w nauce i na płaszczyźnie popularyzacji nauki. Tego typu język i pojęcia są wykorzystywane przez garstkę zainteresowanych – biorąc pod uwagę globalną sieć. Nie ma większego sensu korzystać z takich terminów, jeśli staramy się dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Możemy oczywiście powiązać trudny termin z prostym pytaniem, ale należy się liczyć z tym, że prawdopodobnie na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania pojawi się Wikipedia. Mimo wszystko pojęcia o ścisłym znaczeniu działają podobnie, jak słowa kluczowe z długiego ogona – nie są zbyt częste, ale są na tyle specyficzne, że łatwo na nie natrafić. Wszystko zależy od balansu.
Pojęciowa próżnia
Myśląc o słowach kluczowych często umieszczamy je próżni. W naszym umyśle pojawiają się dwa lub trzy wyrazy i to wszystko. Wyjmujemy słowa z kontekstu ponieważ są kluczowe dla jakieś branży, ale nie wolno o tym kontekście zapominać. Jeśli wybraliśmy jakieś słowa, to spróbujmy zbudować kilka fraz z naciskiem na zdania pytające.
Myśleć i pisać jak odbiorca
Znasz branżę, którą promujesz? To bardzo dobrze – oznacza to, że znasz pojęcia i język wykorzystywany w tej branży. Jeśli wkraczasz na nieznane tereny, to należy przeprowadzić rekonesans. Najprostszy sposób to wyszukanie i lektura platform social związanych z określoną tematyką. Jeśli pozycjonujemy treść związaną z motocyklami, to warto poznać język i typowe zwroty wykorzystywane przez właścicieli jednośladów.
Szczegółowość słów kluczowych
Sprzedajesz i piszesz o… ciśnieniomierzach w sklepie internetowym? Znakomicie – podobnie jak 160 tyś. innych stron WWW. Być może warto uszczegółowić słowo kluczowe „ciśnieniomierz” i powiązać je z innym zwrotem: „dla seniorów”. Jeśli to za mało, to możemy spróbować odwołać się do czegoś bardziej pożądanego i uniwersalnego, czyli do zwrotu: „prosta obsługa”. W przypadku seniorów prosta obsługa to często czynnik decydujący o zakupie. W ten sposób możemy zbudować frazę kluczową: „ciśnieniomierz dla seniorów – prosta obsługa”.
Liczba pojedyncza i mnoga
Odmiana wyrazów przez przypadki zwiększa pulę dostępnych słów kluczowych i może być powodem bólu głowy. Mimo tego powinniśmy skupić się głównie na liczbie pojedynczej i mnogiej. Właściwa odmiana powinna wynikać z kontekstu i z pytania, które możemy zadać wyszukiwarce. Być może powinniśmy postawić na najbardziej oczywistą odmianę, ale z drugiej strony dzięki różnorodności możemy umieścić w treści więcej słów kluczowych – bez obawy o jakiekolwiek negatywne następstwa ze strony wyszukiwarek.
Regionalizacja
Jeśli pracujemy z portalem, który w jakikolwiek sposób związany jest regionem geograficznym lub administracyjnym, to nie zostaje nam nic innego, jak wykorzystać ten fakt na naszą korzyść. Regionalizacja powinna stanowić oś pozycjonowania. W ten sposób budujemy siatkę słów kluczowych z długiego ogona, gdzie podstawowe pojęcia możemy łączyć z regionem. Mogą to być nazwy ulic, osoby, typowe miejsca rozpoznawalne przez lokalną społeczność, instytucje itd.
Słowo klucz na koniec – rozsądek
Bardzo łatwo popaść w szaleństwo słów kluczowych dzięki wierze w ich niezwykłą moc sprawczą. Owszem, są ważne, są elementem języka… właśnie, elementem języka. Ich moc sprawcza rośnie wraz z kontekstem, z którego wynikają. Jeśli nasza treść jest mocna, to mocne będą słowa kluczowe i większy ruch na stronie WWW. Dzisiaj liczy się jakość, o którą cały czas jest trudno.
Jeśli poświęcamy więcej czasu na analizę słów kluczowych, niż na dopracowanie treści, to oznacza, że przekroczyliśmy rubikon. Dla własnego zdrowia i przedsięwzięcia, które prowadzimy, powinniśmy na jakiś czas odpocząć od słów kluczowych i pomyśleć nad czymś inspirującym.