SPIS TREŚCI:
Droga do serca internauty wiedzie przez słowa – są one kluczowe podczas wyszukiwania treści. Odpowiedni dobór słów może decydować o tym, gdzie znajdziemy się w wynikach wyszukiwania. Niestety większość stron internetowych posługuje się tymi samymi słowami kluczowymi. To powoduje ogromną konkurencję, z którą należy się zmierzyć na wczesnym etapie projektowania portalu WWW lub przed dodaniem do niego treści.
Słowa kluczowe w pigułce
Jak wypromować artykuł? Napisać go w taki sposób, aby stanowił odpowiedź na pytania internautów. A dokładniej: napisać go w taki sposób, aby zawierał w sobie słowa, których może użyć internauta podczas formułowania zapytania. W ten sposób wyszukiwarka może skojarzyć pytanie internauty z naszym artykułem.
Wyszukiwarki nie są w stanie ocenić merytorycznie naszych treści – nie czytają, nie oglądają i nie słuchają ze zrozumieniem. Robot indeksujący nie wyciągnie z treści najważniejszych informacji. Nasze zadanie polega na tym, aby wskazać mu konkretne słowa istotne z perspektywy szukającego odpowiedzi. Po prostu: musimy przewidzieć to, czego będą szukali internauci i jakich słów użyją.
W tym miejscu warto od razu zaznaczyć, że słowa kluczowe to tylko jeden z elementów pozycjonowania – nie są gwarantem sukcesu. Słowa kluczowe są kotwicą, dzięki której osadzamy treść w jakimś kontekście – przykładowo: sport, moda, biologia, itd.
Słowa kluczowe kontra tag Meta keywords
Tag meta znajdujący się w kodzie strony WWW może przechowywać pozycjonowane przez nas słowa kluczowe. W praktyce zapis takiego tagu prezentuje się następująco:
<meta name="keywords" content="SŁOWA KLUCZOWE" />
Słowa kluczowe umieszczone w argumencie „content” nie są obecnie wspierane przez wyszukiwarki internetowe, ale mogą być dalej stosowane. Brak wsparcia powoli przekłada się także na wtyczki i narzędzia służące optymalizacji treści. Coraz trudniej znaleźć dedykowane opcje związane z tym konkretnym tagiem w kontekście słów kluczowych.
Słowa kluczowe kiedyś, a dzisiaj
Słowa kluczowe łączą się z wynikami wyszukiwania i frazami wykorzystywanymi przez internautów, ale nie odgrywają już tak dużej roli, jak kiedyś. W zamierzchłych czasach liczyło się wypromowanie konkretnych słów i fraz, będących łącznikiem między portalem WWW i wyszukiwarką.
Wyszukiwarki stają się coraz bardziej złożone. Algorytmy przetwarzające filtrowaną treść mogą kojarzyć ze sobą o wiele więcej, niż słowa kluczowe. Być może roboty indeksujące nie są zbyt inteligentnymi czytelnikami, ale potrafią bardzo dobrze liczyć oraz identyfikować ciągi znaków/wyrazów i ich kombinacje.
To wszystko powoduje, że treść odgrywa o wiele większą rolę, niż pojedyncze wyrazy. Liczy się głównie przydatność treści dla internautów, szukających informacji za pośrednictwem wyszukiwarki. Równie ważne są relacje pomiędzy treściami, czyli związek z artykułami o podobnej tematyce, znajdującymi się na naszym portalu lub na łamach zaprzyjaźnionych stron WWW.
Strategia słów kluczowych
Każda strategia zakłada długoterminowe planowanie, powiązane z profilem portalu WWW lub też celami, które chcemy osiągnąć. Najważniejsze punkty takiej strategii to:
- Planowanie słów kluczowych – najlepiej jeszcze przed budową strony internetowej. To na tym etapie możemy zastanowić się nad nazwą serwisu (domeną) oraz poszukać słów, które najlepiej go opisują.
- Trzymanie ręki na pulsie – sprawdzanie popularności słów kluczowych z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi.
- Rozwijanie słów kluczowych – poszukiwanie, weryfikowanie i dodawanie nowych słów kluczowych, jak i reagowanie na nowości oraz zmieniające się trendy.
Każda strategia jest dopasowana do profilu działalności strony WWW. Jeśli zajmujemy się niusami i plotkami, to powinniśmy reagować na bieżące wydarzenia. Jeśli prowadzimy serwis związany z miastem, to w jego wachlarzu słów, powinny pojawić się wyrazy odzwierciedlające lokalną społeczność, kulturę, wydarzenia, osoby, nazwy ulic itd.
Nazwa domeny w kontekście słów kluczowych
Nazwa domeny to najważniejszy element identyfikujący portal WWW – pomaga szybko zorientować się w sytuacji. Chociaż zdarzają się nazwy abstrakcyjne i mało oczywiste, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby z takich nazw korzystać – w pewnym sensie mogą gwarantować unikatowość i łatwość zapamiętania. Wszystko zależy od naszych potrzeb i profilu portalu WWW.
Słowo kluczowe jako domena wykorzystywane jest z reguły w blogach i projektach sklepów internetowych lub podczas budowy serwisu lokalnego. Pamiętajmy jednak, aby nazwa nie była zbyt egzotyczna i długa. Możemy wykorzystać krótka kreskę do oddzielenia wyrazów w nazwie domeny, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie – o ile w piśmie kreska jest czytelna, to w wymowie może powodować więcej problemów.
Nazwa domeny nie powinna zachęcać do działań konsumenckich; tym bardziej nie powinna być hasłem reklamowym: „kup-najtanszy-iphone”. Tego typu praktyki raczej nie pomagają w pozycjonowaniu. W połączeniu innymi mało etycznymi decyzjami, mogą skończyć się niekorzystanie dla pozycji portalu WWW w wynikach wyszukiwania (SERP).
Długi ogon słów kluczowych
Z tych samych słów kluczowych korzystają miliony właścicieli portali WWW. Z reguły jest to jeden, maksymalnie dwa wyrazy – cóż, kombinacji nie ma zbyt dużo. Sytuacja jest podobna do sprzedaży tych samych produktów przez właścicieli sklepów na tej samej ulicy – asortyment ich nie wyróżnia, dlatego muszą skupić się na innych metodach promocji.
Należy brać pod uwagę to, że cokolwiek przychodzi nam do głowy, przychodzi także innym osobom, a większość osób poprzestanie na pierwszym skojarzeniu. Pierwsze skojarzenie z niniejszym artykułem to „słowa kluczowe”, dlatego liczę się z tym, że większość autorów na świecie wykorzysta taką frazą we własnych wpisach.
Odpowiedzią na taką sytuację są słowa kluczowe z tzw. długiego ogona (long-tail keywords), czyli dłuższe frazy powiązane ze słowami, na których nam zależy. Oczywiście, w tym miejscu powstaje uzasadniona obawa, że tego typu frazy są o wiele rzadziej wprowadzane w polach wyszukiwania przez internautów – i o to chodzi.
Wyobraźmy sobie setki tysięcy użytkowników wyszukiwarek, którzy szukają informacji na temat upadku meteorytu. Większość z nich wprowadzi maksymalnie 2-3 wyrazy w polu wyszukiwania. Jednak wystarczy, aby niewielki procent zdecydował się na dłuższą frazę – powiązaną z lokalizacją upadku – i nagle okazuje się, że jesteśmy widzialni dla tysiąca osób. Jest to lepsza perspektywa niż być niewidzialnym dla setek tysięcy.
Decydując się na dłuższą frazę warto pamiętać o tym, aby nie rozrosła się do zdania wielokrotnie złożonego – kilka wyrazów wystarczy. Unikajmy także stosowania precyzyjnych, o wąskim znaczeniu słów. Fraza nie może być za bardzo egzotyczna i sucha – jak z podręcznika lub folderu reklamowego. Powinna brzmieć naturalnie, tak jakby była wypowiadana podczas rozmowy lub zadawania pytań.
W stronę słów kluczowych
Słowa kluczowe mogą być dźwignią naszego portalu WWW lub przyczyną wielu trosk i niepowodzeń. Starajmy się znaleźć takie słowa kluczowe, które najprościej opisują nasz profil działalności. Myślmy o innych użytkownikach, ale nie podejmujmy działań na siłę – nie twórzmy dziwnych konstrukcji językowych. I co najważniejsze – nie pokładajmy całej nadziei w słowach – to szybka droga do szaleństwa SEO.