Kanał alfa to obraz który kontroluje przezroczystość innych obrazów. Informacja o przezroczystości jest zapisywana w skali szarości – od bieli, do czerni obrazu. Zaś sam kanał może być wykorzystywany na różne sposoby. Kanał alfa to kolejna fundamentalna koncepcja, której zrozumienie jest konieczne do efektywnej pracy z programami graficznymi.
Czytaj dalej Fundamenty grafiki komputerowej – kanał alfaKategoria: Grafika i programy
Grafika i programy – w tej kategorii zgromadzone są artykuły o technologiach, koncepcjach, narzędziach i programach wykorzystywanych w cyfrowej grafice. Znajdziesz tutaj wyjaśnienie wielu pojęć związanych z CGI i VFX; poradniki, felietony oraz artykuły poświęcone branży gier audiowizualnych.
Fundamenty grafiki komputerowej – węzły
System węzłowy (Node) oparty jest na przepływie atrybutów z wejścia do wyjścia. Prawidłowa nazwa takiego systemu to node tree, czyli drzewko węzłów. Dzięki drzewu i jego rozgałęzieniom, nie jesteśmy ograniczeni do liniowego dziedziczenia atrybutów, jak to się dzieje w przypadku stosu warstw. Węzły to całkowicie odmienny sposób myślenia o grafice.
Czytaj dalej Fundamenty grafiki komputerowej – węzłyFundamenty grafiki komputerowej – warstwy
Warstwy – fundament większości programów graficznych. Koncepcja leżąca u podstaw warstw jest niezwykle prosta: rozbicie obrazu i jego ponowne złożenie, jak kanapki. Dzięki temu na stosie warstw możemy osobno przechowywać różne elementy: tło, przedmioty, postacie, przezroczystość obrazu, tekst, wektory, obiekty 3d…
Czytaj dalej Fundamenty grafiki komputerowej – warstwyFundamenty grafiki komputerowej – grafik i profesje w VFX
Każdy kto został w sali kinowej, aby zobaczyć napisy końcowe zasługuje na głęboki szacunek – przynajmniej na podziw za wytrwałość. Napisy końcowe są świadectwem zmian technologicznych, które nastąpiły w kinie po zadomowieniu się w nim komputera. Pomimo tego, że „lista płac” jest formatowana niewielkim fontem, to ciągnie się w nieskończoność – czasami przez 2-3 utwory muzyczne. Za ten stan rzeczy prawie w całości odpowiedzialny jest grafik i jego komputer w roli „maszynki” do efektów specjalnych.
Czytaj dalej Fundamenty grafiki komputerowej – grafik i profesje w VFXJaki program 3d wybrać do nauki modelowania
Decyzja zapadła: „grafika 3d to jest to, czym chcę się zajmować”. A to oznacza, że czas rozejrzeć się za programem, który gładko i bezboleśnie wprowadzi Ciebie w arkana wierzchołków, krawędzi i polygonów. A później, kto wie… animacja, rendering, a może teksturowanie? Jeśli nie wiesz, jaki program 3d wybrać na początku swojej drogi, to trafiłeś w dobre miejsce. Mam nadzieje, że tych kilka akapitów rozjaśni mroki niezdecydowania i pozwoli uniknąć błędów oraz rozczarowań. Zaczynajmy.
Czytaj dalej Jaki program 3d wybrać do nauki modelowania