Opublikowano

SEO WordPressa – bezpośrednie odnośniki

SPIS TREŚCI:

Poprawna konfiguracja i czytelne odnośniki do naszych treści, to uszczęśliwieni użytkownicy i sprawnie działające roboty indeksujące. Wszelkiego typu nieczytelne ciągi znaków powodują jedynie problemy. Na szczęście odpowiednia konfiguracja WordPressa pod kątem przyjaznych linków nie powinna sprawić nikomu większego problemu.

Tworząc nowy wpis/stronę w WordPressie zaczynamy od wprowadzenia tytułu, który automatycznie przekształcany jest w bezpośredni odnośnik. Informacja o odnośniku wyświetlana jest poniżej tytułu, zaś jego końcówka może być modyfikowana. Ale w jaki sposób wpłynąć na to, co znajduje się poza polem edycji?

Zrzut ekranowy edytora wpisów w systemie WordPress – opcja edycji bezpośredniego odnośnika.
Możliwość edycji odnośnika ogranicza się do edycji końcówki adresu WWW (pogrubiony fragment), która tworzona jest w oparciu o tytuł wpisu.

Bezpośrednie odnośniki – ustawienia

Ostateczny kształt odnośników powinien być ustalony zaraz po instalacji WordPressa (Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki) – to najbardziej optymalny scenariusz. Późniejsza zmiana może powodować problemy, szczególnie jeśli linki do naszej strony pojawiły się na portalach WWW i w wynikach wyszukiwania. Po prostu część odnośników nie będzie działała poprawnie, a to oznacza implementacje przekierowań 301.

Zerknijmy do ustawień bezpośrednich odnośników:

Bezpośrednie odnośniki w WordPressie.
Lista dostępnych opcji w sekcji Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki WordPressa. Jest to jedno z pierwszych miejsc, które warto odwiedzić po instalacji CMSa. Po wprowadzeniu zmian wyszukiwarki indeksują strony internetowe wraz z ich adresami WWW.
  • Prosty – nazwa domeny + numer identyfikujący treść,
  • Dzień i nazwa – nazwa domeny + rok + miesiąc + dzień + tytuł wpisu,
  • Miesiąc i nazwa – nazwa domeny + rok + miesiąc + tytuł wpisu,
  • Liczbowy – nazwa domeny + archiwum + numer identyfikujący,
  • Nazwa wpisu – nazwa domeny + tytuł wpisu,
  • Własny format – możemy zbudować własny format odnośników za pomocą odpowiednich zmiennych: rok, miesiąc, dzień, godzina, minuta, sekunda, id wpisu, nazwa wpisu, kategoria i autor. Poszczególne zmienne są od siebie oddzielone znakami procenta.

Budowa odnośników

Konstrukcja odnośnika powinna być prosta i czytelna. Najlepiej jeśli składa się on z:

  • Nazwa domeny + (opcjonalnie kategoria) + tytuł strony/wpisu.

Roboty indeksujące potrafią czytać odnośniki dlatego najlepiej formułować je w oparciu o wyrazy oddzielone krótkimi kreskami. W ten sposób pomagamy czytelnikom i robotom zidentyfikować treść oraz powiązać ją z profilem portalu WWW. Przykładowo, jeśli dodamy do odnośnika nazwy różnych kategorii, to tworzymy automatycznie ścieżkę skupienia na treści:

  • rowery | testy | osprzęt | manetki | tytuł testu

Kategorie w odnośnikach

Właściwie nie ma przeciwwskazań aby umieszczać nazwy kategorii w odnośnikach – może to być pomocne, jeśli portal zarządza wieloma kategoriami. Nazwy kategorii nie powinny być rozbudowane. Wystarczą maksymalnie dwa wyrazy – możemy użyć spójnika w nazwie kategorii, ale w bezpośrednim linku do kategorii możemy spójnik usunąć i zastąpić go krótką kreską.

Słowa kluczowe w odnośnikach

Promując słowo lub frazę kluczową możemy zdecydować się na jej umieszczenie w tytule wpisu. To spowoduje, że pojawi się ona w bezpośrednim odnośniku (slug). Należy uważać, aby podczas edycji odnośnika przypadkiem nie zmodyfikować frazy kluczowej. Niektóre wtyczki SEO pilnują spójności w zakresie wykorzystywanych słów kluczowych – sprawdzają czy zostały użyte w tytule i bezpośrednim odnośniku. Taką popularną wtyczką jest Yoast SEO.

Wykorzystanie dat w odnośnikach

Daty są często spotykany w strukturze linków. Jeśli to możliwe, to należy unikać tego typu praktyki. Po pierwsze: niepotrzebnie komplikujemy odnośnik; a po drugie: cyfry w odnośnikach właściwie nic znaczą dla robotów indeksujących.

Daty pełnią rolę porządkującą i w określonych przypadkach mogą być pomocne. Szczególnie jeśli mamy do czynienia z portalem, który opiera się na informacjach powiązanych z czasem: prasa, raporty okresowe, analizy itd. Data pozwala czytającemu ocenić świeżość informacji, a to, sporadycznie może prowadzić do bezpodstawnego odrzucenia treści, czyli opuszczenia strony.

Dobre praktyki budowy odnośników

Poniżej znajduje się krótka lista wskazówek, które można rozważyć podczas budowania odnośników:

  • Staramy się uprościć odnośniki: nazwa domeny + (opcjonalnie kategoria) + tytuł strony/wpisu.
  • Wykorzystujemy małe i wiele litery – unikamy znaków diakrytycznych (polskie ogonki), symboli i innych znaków spoza alfabetu.
  • Odnośniki powinny być opisowe i naprowadzać czytelnika na treść – najlepiej jeśli są pełną lub skróconą wersją tytułu (2-6 wyrazów). Jeśli nasz tytuł jest zbyt długi, to możemy go skrócić wykorzystując edycję bezpośredniego odnośnika.
  • Poszczególne wyrazy odnośnika oddzielamy od siebie pojedynczą, krótką kreską (dywizem).
  • Nie stosujemy znaku podkreślenia, z perspektywy robota indeksującego podkreślenie łączy dwa wyrazy w jeden wyraz.
  • Nie stosujemy rozszerzenia pliku na końcu odnośnika, czyli .htm lub .html.

Zmodyfikowałem odnośnik po publikacji, co robić?

Łatwo pisać, że powinniśmy od samego początku dbać o przejrzystość i czytelność odnośników. Z reguły taka wiedza przychodzi do nas z czasem – a najczęściej podczas poznawania zagadnień SEO. Podobnie sytuacja wygląda z nasza twórczością. Wszystko wydawało nam się w porządku podczas publikowania treści, ale po jakimś czasie zauważyliśmy błędy lub chcemy zmodyfikować odnośnik artykułu. Cóż. W takiej sytuacji musimy zainteresować się kolejnym zagadnieniem, mianowicie przekierowaniami 301.

Opublikowano