Posted on

SEO WordPressa – przekierowanie 301

Przekierowanie 301 pozwala przenieść użytkownika lub robota indeksującego na nowy adres poszukiwanej przez nich WWW. Na skutek różnych okoliczności adres strony WWW może ulec zmianie. Jeśli nie wskażemy nowego adresu internetowego, to użytkownicy i roboty indeksujące utkną w martwym punkcie, a to oznacza straty z perspektywy pozycjonowania.

Jak to wszystko działa?

Załóżmy, że opublikowaliśmy artykuł, który zyskał dużą popularność. Ludzie linkują do niego ze stron WWW, z komunikatorów, Facebooka itd. Adres artykułu zawiera w sobie nazwę kategorii, w której był opublikowany. Niestety jesteśmy zmuszeni zmienić nazwę kategorii w odnośniku. Po zmianie adresu wszystkie dotychczasowe linki kierujące ludzi i roboty na naszą stronę WWW staną się nieaktualne. Po kliknięciu na odnośniku, użytkownicy zobaczą jedynie stronę błędu o numerze 404.

Błąd wyświetla serwer, na którym znajduje się artykuł pod nowym adresem. Serwer nie wie co ma zrobić ze starym adresem, którego nie ma w swojej książce adresowej – został wykreślony, a brak adresu oznacza błąd. Dlatego należy poinformować serwer o tym, że w przyszłości ktoś zapuka pod stary adres. W tym celu musimy poinformować go o starym i nowym adresie artykułu. Dzięki temu, jeśli ktoś zapuka pod stary adres, to serwer odpowie: „…aha, pytasz o artykuł, którego nie potrafię znaleźć, ale znam adres, o który pytasz; uprzedzono mnie, że przyjdziesz i mam dla ciebie nowy adres – tam znajdziesz to czego szukałeś”. I tak wygląda przekierowanie.

A dlaczego 301?

Wartość 301 to numer komunikatu zwracanego przez serwer. Komunikaty są standardowe i przypisane do konkretnych liczb. Jeśli przekierowanie jest poprawne, to proces odbywa się w tle – użytkownik nic nie zauważy, ekran przeglądarki nie poinformuje go o tym, że został przekierowany. A my? Mamy pewność, że czytelnik trafi pod właściwy adres i zachowamy moc SEO naszych odnośników. Więcej informacji na temat komunikatów serwera i obsługi błędów znajdziesz w artykule SEO WordPressa – obsługa błędów.

Kiedy stosujemy przekierowania 301?

Istnieje wiele powodów, które skłaniają nas do wykorzystania przekierowania 301. Zmiana adresu WWW jest jedną z najbardziej oczywistych. Inne przykładowe powody to:

  • Uspójnienie adresu domeny – na przykład: chcemy, aby strona była zawsze dostępna z przedrostkiem WWW lub na odwrót. Dla wyszukiwarki strona z WWW i bez WWW to dwie różne strony. Wyszukiwarce należy wskazać preferowaną domenę i skonfigurować odpowiednio WordPressa po stronie serwera.
  • Wymuszenie stosowania protokołu HTTPS – posiadamy certyfikat i chcemy upewnić się, że odwiedzający będą komunikować się z naszym portalem z wykorzystaniem bezpiecznego połączenia. Takie wymuszenie możemy przeprowadzić po stronie pliku konfiguracyjnego WordPressa lub z pośrednictwem wtyczek. Jeśli z jakiegoś powodu te metody zawiodą, to sięgamy bo cięższą broń, czyli przekierowanie na adres z HTTPS za pośrednictwem pliku .htaccess.
  • Zmiana nazwy domeny powoduje, że wszystkie adresy prowadzące do serwisu będą nieaktualne. Może to być bolesne, jeśli poprzednia domena funkcjonowała w Internecie, miała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, a wiele innych wartościowych portali WWW do niej linkowało. W takiej sytuacji musimy przekierować cały ruch przychodzący do starej domeny na nowy adres WWW.
  • Zmiana adresu strony WWW w obrębie tej samej domeny – nazwa domeny pozostaje niezmienna, ale zmianie ulegają dalsze elementy adresu WWW.
  • Przekierowanie odnośników z dodatkowymi parametrami do adresu kanonicznego. Różne drobne zmiany na tej samej stronie WWW, mogą powodować pojawienie się dodatkowych znaków w odnośniku, ale treść strony pozostaje ta sama. Dobry przykład to strona z produktem w sklepach internetowych – zmiana koloru towaru może powodować drobną modyfikacje adresu WWW, ale treść pozostaje ta sama. Inny przykład to alternatywna wersja strony WWW przeznaczona do druku. W obydwu przypadkach różne adresy prowadzą do tej samej treści – wyszukiwarka postrzega to jako powieloną treść. W takiej sytuacji musimy przekierować różne warianty adresu do tzw. adresu kanonicznego – swoistego adresu fundamentalnego.

Jak rozpoznajemy konieczność zastosowania przekierowań?

Oczywista sytuacja to taka, w której zmieniliśmy adres odnośnika do strony WWW, a strona była online od dłuższego czasu i wiemy, że ludzie do niej linkują. Ciężko monitorować i rejestrować takie zmiany jeśli dysponujemy wieloma stronami WWW. Do tego celu możemy wykorzystać narzędzia wyszukiwarek.

Wystarczy założyć konto w wybranej wyszukiwarce i skorzystać z narzędzi monitorujących. Wyszukiwarki sprawdzają ruch przychodzący do naszej domeny. Jeśli ktoś próbuje wejść na naszą stronę WWW wykorzystując nieaktualny adres, to wyszukiwarka powinna nas o tym poinformować. My spisujemy wszystkie nieaktualne adresy i tworzymy przekierowania. Opcjonalnie możemy wykorzystać wtyczki poświęcone przekierowaniom i pozycjonowaniu.

Jak implementujemy przekierowania 301?

Są sposoby mniej lub bardziej wygodne. Wszystko zależy od powodów, dla których musimy skorzystać z przekierowań. Podstawowa metoda związana jest z plikiem .htaccess wykorzystywanym na serwerach Apache – najczęstszy gospodarz WordPressa. Dokument .htacces to plik tekstowy umieszczany przeważnie w głównym katalogu serwera – tam gdzie instalowany jest WordPress. W ten sposób tworzymy swoistą książkę adresową z przekierowaniami wykorzystywaną przez serwer.

Alternatywna dla pliku .htaccess to dedykowana wtyczka. Tego typu narzędzia umożliwiają tworzenie przekierowań na poziomie interfejsu, czyli bezpośrednio na zapleczu WordPressa. Niektóre wtyczki usprawniające pozycjonowanie oferują podobną funkcjonalność – potrafią identyfikować zapytania do naszego serwera i umożliwiają ich przekierowanie na nowy adres.

Jak wygląda przykładowe przekierowanie?

Jeśli korzystamy z narzędzi automatyzujących przekierowania, to wystarczy wskazać nowy adres. W przypadku przekierowania na poziomie pliku .htaccess, musimy sięgnąć po dokument tekstowy i wyrażenia regularne. W przypadku WordPressa plik jest tworzony podczas instalacji i umieszczany w głównym katalogu aplikacji – należy ściągnąć go na dysk twardy i otworzyć w notatniku. Niestety przekierowania wymagają znajomości modułu przepisywania związanego z serwerem Apache i wyrażeń regularnych opisujących ciągi znaków. Poniżej znajduje się przykład przekierowania adresu z przedrostkiem WWW na adres bez przedrostka.

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.nazwa-domeny.pl(.*) [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://nazwa-domeny.pl/$1 [R=301,L]

A najlepiej unikać przekierowań

Najprostszy sposób to dbanie o poprawne odnośniki od początku funkcjonowania portalu WWW w Internecie. W przypadku WordPressa oznacza to prawidłowe ustawienia bezpośrednich odnośników zaraz po instalacji aplikacji. Poza tym należy prowadzić jedną spójną politykę adresowania. Jeśli zdecydujemy się na wykorzystanie nazw kategorii w odnośnikach, to powinnyśmy już przy takiej praktyce pozostać.

Posted on