SPIS TREŚCI:
Linkowanie to proces, który nigdy się nie kończy. Zawsze możemy coś dodać, poprawić lub nawiązać współpracę z innymi stronami WWW. Portale linkują na potęgę, ale wraz z ilością rzadko w parze idzie jakość. A czasy się zmieniają – coraz bardziej liczy się to, gdzie linkujemy, i kto linkuje do nas.
Z perspektywy SEO linkowanie to nie tylko budowanie nawigacji i sieci wymiany treści – to także przenoszenie wartości SEO pomiędzy stronami WWW. Jeśli linkuje do nas uznana strona, która znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania, to możemy być pewni, że wartość takiego odnośnika, jest o wiele wyższa, niż z serwisu o podejrzanej reputacji.
Linkowanie to nie tylko wymiana pomiędzy serwisami WWW. To także budowanie odpowiedniej struktury wewnątrz serwisu.
Linki wewnętrzne
Wyobraźmy sobie, że musimy kogoś wtajemniczyć w układ naszego mieszkania. Dzięki linkom zewnętrznym zdążyliśmy pokazać, jak do niego trafić. Pozostaje nam jeszcze wycieczka po mieszkaniu i wskazanie poszczególnych pomieszczeń – tym zajmują się linki wewnętrzne. W ten sam sposób należy pomóc ludziom i robotom indeksującym, poruszać się w przestrzeni naszego portalu WWW.
Ale czy przypadkiem takiej funkcji nie powinno spełniać menu? Tak, menu to zorganizowane centrum linków wewnętrznych – niestety o ograniczonym zasięgu. Wraz z rozwojem serwisu przybywa treści, a pojemność menu jest ograniczona. Dlatego warto korzystać z alternatywnych metod linkowania w obrębie własnego serwisu.
Wracając do analogi mieszkania – powiedzmy, że pojawiły się nowe artykuły dotyczące przyłączy gazu i wody. Nie ma większego sensu dla kilku artykułów tworzyć osobnej pozycji w menu. Za to nic nie stoi na przeszkodzie, aby powiązać je odnośnikami. W ten sposób tworzymy mały, wyodrębniony tematycznie zbiór treści, który zagnieżdżony jest w jakiejś kategorii – powiedzmy „Instalacje”.
Jak budować strukturę linków wewnętrznych?
Punktem wyjścia dla wewnętrznego linkowania jest strona główna – to trzon nawigacji. Na stronie głównej możemy umieszczać odnośniki do innych obszarów portalu. Możemy także utworzyć sekcje z wyodrębnioną treścią – seria poradników, zbiór felietonów, informacje o twórcach itd. W ten sposób zaczynamy budować strukturę drzewa, a kierunek nawigacji wskazuje na poszczególne gałązki i owoce naszej pracy.
Skoro kierujemy gości w stronę owoców, to możemy także pokierować ich z powrotem do pnia, do najbardziej eksponowanych treści na stronie głównej. W ten sposób uzyskujemy dwukierunkową sieć komunikacji pomiędzy najważniejszymi i wspierającymi treściami. Dzięki takiej praktyce ułatwiamy użytkownikom nawigację, a robotom indeksacje treści.
Czego unikać podczas budowy linków wewnętrznych?
Swobodna podróż w odmętach portalu WWW może być zakłócona. Użytkownik sobie jakoś poradzi – zawsze może kliknąć logotyp, który skieruje go na stronę główną. Nie chcemy jednak utrudniać pracy robotom indeksującym. Niektóre działania mogą zablokować określone obszary portalu WWW – aby tego uniknąć możemy odwołać się do mapy strony lub upewnić się, że nie rzucamy kłód pod cienkie nóżki robotów indeksujących:
- Technologie Flash – są to w pewnym sensie zamknięte obiekty. Odnośniki umieszczone we Flashu są osiągalne dla robota indeksującego, ale mogą sprawiać problemy. Powoli odchodzi się od stosowania technologii Flash na stronach internetowych.
- Linki serwowane przez Javascript – podobnie jak w przypadku technologii Flash – odnośniki są osiągalne, ale czasami mogą powodować problemy. Ten element na pewno warto dokładnie przeanalizować na stronie WWW.
- Strony blokowane przez plik robots.txt. Jeśli zablokujemy możliwość podążania za linkami na wybranej stronie, a jest ona pośrednikiem do dalszych podstron, to robot indeksujący nie będzie w stanie ich odpowiednio zindeksować.
- Dostępność treści tylko z poziomu wyszukiwania – wewnętrzna wyszukiwarka to znakomite narzędzie nawigujące, przydaje się jeśli nasza baza jest pełna wartościowej treści. Pomimo tego wartościową treść należy powiązać linkami ze stroną główną, inaczej użytkownicy i roboty indeksujące mogą mieć problem z lekturą.
- Nadmiar linków – 100, 200 i więcej odnośników na stronie może wzbudzić podejrzenie wyszukiwarki internetowej.
Linki zewnętrzne
Komunikacja pomiędzy portalami w oparciu o odnośniki to linkowanie zewnętrzne. Linki możemy kierować z naszego portalu do zaprzyjaźnionego (link wychodzący) lub inny zaprzyjaźniony portal może publikować odnośniki do naszych treści (link przychodzący). Jest to wzajemne linkowanie treści w ramach jakiegoś porozumienia. W skrócie możemy wyróżnić:
- Linkowanie naturalne – osoby, które zapoznały się z naszą treścią uznały, że jest ona wartościowa, i warto do niej umieścić odnośnik na własnej stronie WWW.
- Wymiana linków – nawiązujemy współpracę z innym serwisem, tworzymy dla niego gościnnie treść, i w ramach wymiany linkujemy do siebie nawzajem.
- Własna aktywność – związana z obecnością na platformach social i forach internetowych, gdzie oprócz porad zostawiamy także linki do naszych treści. Za nim podejmiemy taką aktywność możemy sprawdzić, czy miejsca, w których zostawiamy odnośniki, przypadkiem nie blokują robotów indeksujących. Nie powinno to jednak stanowić przeszkody. Nasza aktywność wspiera budowę marki – adresatami w pierwszym rzędzie są internauci, a nie roboty indeksujące.
Na co zwracać uwagę podczas linkowania zewnętrznego
Z perspektywy SEO linkowanie przynosi największe korzyści, szczególnie jeśli linki pochodzą z zaufanych i wartościowych źródeł. Linkowanie może też być przyczyną problemów, jeśli linki przychodzą z niezaufanych stron WWW. Należy unikać miejsc o niskiej reputacji i umieszczania odnośników w różnego typu agregatach treści lub bezpłatnych katalogach. Otoczenie linków, które prowadzą do naszej strony jest bardzo ważne, należy brać pod uwagę:
- Pozycję portalu WWW w wynikach wyszukiwania. Wartość linków wzrasta wraz z popularnością i zaufaniem serwisu WWW.
- Związek merytoryczny między linkowanymi serwisami. Roboty i ludzie nie lubią niespodzianek. Linki przychodzące z portalu o wiertłach do betonu, niekoniecznie współgrają z serwisem poświęconym wypiekom cukierniczym.
- Opis odnośnika (kotwica), czyli podlinkowane słowo lub fraza. Dla ludzi i robotów indeksujących istotna jest pełna informacja oraz kontekst otaczający odnośnik. Linkowany fragment tekstu powinien jednoznacznie wskazywać na znaczenie treści do której linkujemy.
Linkowy zawrót głowy
Publikowane treści i wymiana linków decydują o sukcesie pozycjonowanej strony. Treść to serce portalu, a linki to tętnice i żyły oplatające sieć – razem tworzą układ krwionośny. Największy wpływ mamy na zawartość portalu, a linkowanie to proces, który mimo wszystko dzieje się obok nas. Możemy starać się o umieszczenie odnośników do naszej strony na innych – popularnych – portalach WWW, ale należy pamiętać, że jest to proces negocjacyjny. Z tego powodu warto obrać trochę inną taktykę i skupić się także na wymianie treści pomiędzy portalami – takie zaproszenie do współpracy na pewno zostanie pozytywnie odebrane.