Opublikowano

SEO WordPressa – anchor text

Anchor Text to podlinkowany wyraz lub fraza – czasami możemy napotkać określenia: kotwica lub opis odnośnika. Niezależnie od nazwy – wiemy o co chodzi. Jednak to, co z perspektywy internauty wydaje się oczywiste i naturalne, z perspektywy SEO ma ogromne znaczenie. Linkowane wyrazy są elementem polityki budowania odnośników. Umiejętne linkowanie pomaga wszystkim uczestnikom internetowego ruchu – także robotom indeksującym. Agresywne promowanie słów kluczowych w opisach odnośników, może powodować problemy.

Jak rzucać kotwice?

Odnośniki do stron WWW przyjmują różnoraką postać. Najczęściej możemy spotkać się z praktyką linkowania słów typu: „kliknij tutaj”. Nierzadko obserwujemy obecność pełnego adresu WWW w treści strony. Użytkownik jakoś przełknie taką szczątkową informację, ale jest ona właściwie bez większej wartości dla robotów indeksujących. Najprościej rzecz ujmując – jest to marnotrawstwo potencjału SEO.

Linki działają trochę jak przypisy – mogą wskazywać na źródło, uzupełniać treść lub polecać artykuł o podobnej tematyce. Dlatego warto poinformować czytelników i roboty indeksujące, czego dotyczy treść, do której prowadzi odnośnik. Najlepiej do tego celu wykorzystać stosowny opis lub zaznaczyć fragment zdania, który najbardziej pasuje do linkowanego materiału. W praktyce, i po stronie kodu HTML, wygląda to następująco:

<a href="http://www.domena.pl">Fragment podlinkowanego tekstu</a>

W ten sposób jednocześnie linkujemy oraz wyróżniamy fragment tekstu. Dzięki temu robot indeksujący może skojarzyć frazę z odnośnikiem, a czytelnik doceni naturalną formę umieszczenia adresu internetowego w treść artykułu. Dlatego starajmy się w sposób przemyślany wybierać fragment tekstu, który chcemy podlinkować – może to być:

Linkowanie słów i fraz kluczowych jest elementem naszej strategii pozycjonowania. Uwaga: pamiętajmy o tym, aby nie wykorzystywać non-stop tych samych słów kluczowych jako kotwicy – może to mieć niekorzystny wpływ na SEO.

Atrybut title

Kotwicę możemy dodatkowo opisać wykorzystując atrybut title w znaczniku a. Załóżmy, ze podlinkowaliśmy skrót SEO, chcemy go dodatkowo rozwinąć i zachęcić do kliknięcia:

<a href="www.domena.pl" title="Poznaj podstawy: Seacrh Engine Optimization">SEO</a>

W ten sposób po wskazaniu odnośnika kursorem myszy, przeglądarka wyświetli rozwinięcie skrótu i zachętę do kliknięcia. Jak łatwo się domyśleć, w tym miejscu możemy także wstawiać słowa kluczowe. Oczywiście, jeśli tylko uda nam się płynnie i naturalnie wkomponować takie słowo w treść tytułu. Na pewno nie wolno wykorzystywać tego atrybutu do gromadzenia i powtarzania słów kluczowych.

Ostrożnie z rzucaniem kotwic

Wyszukiwarki potrafią skojarzyć treść kotwicy z treścią strony WWW, do której odnośnik kieruje. Dzięki temu mogą wiązać ze sobą serwisy o podobnej tematyce. Z tego powodu należy uważać na powielanie tej samej kotwicy na stronie WWW, która do nas linkuje. Opis odnośnika powinien być naturalny, powinien wynikać z kontekstu i reguł poprawnej polszczyzny.

Opublikowano