Topologia w modelowaniu organicznym

54.00 

Czas trwania: 4 godziny i 23 minuty
Lekcji: 22
Wymiary wideo (mp4): 1024 x 736 px
Wielkość plików do pobrania: 1,2 GB
ISBN: 978-83-62017-60-7
Program: Softimage|XSI

Wyczyść

Opis

Topologia w modelowaniu organicznym

Topologia w modelowaniu organicznym to pojęcie klucz – decyduje ono o jakości modelu lub nawet o tym, czy model nadaje się do dalszej pracy – przykł. w kontekście animacji. W kursie, temat topologii został przedstawiony w sposób praktyczny. Punktem wyjścia jest obiekt o błędnej topologii, którego siatka w toku szkolenia jest nieustannie modyfikowana i nabiera cech poprawnej topologii. Ostateczny cel kursu to: świadoma kontrola siatki oraz umiejętność oceny modelu i umieszczania kluczowych pętli komponentów we właściwym miejscu.

Błędna topologia

Błędna topologia powstaje często podczas zautomatyzowanych procesów, przykładowo skanowanie 3d. W wyniku takich operacji często trafiają do nas modele, które wymagają korekty i dodatkowego opracowania. W wyniku zautomatyzowanych procesów mogą powstać:

  • bardzo gęste siatki zbudowane z samych trójkątów – zagęszczenie jest większe w obszarach o wysokim poziomie szczegółowości,
  • siatka, której topologia oparta jest na szachownicy – taki przypadek jest przedmiotem niniejszego kursu.

Korekta topologii

Po zaimportowaniu błędnej siatki musimy obrać właściwą taktykę. W przypadku mocno zagęszczonej siatki można przeprowadzić redukcję liczby komponentów, lub zacząć wykreślać nową siatkę bezpośrednio na powierzchni zaimportowanego obiektu. Aby odzyskać detale możemy skorzystać z projekcji szczegółów pomiędzy siatką high poly a low poly.

W naszym przypadku, czyli siatka o niewielkim stopniu zagęszczenia na bazie szachownicy, musimy:

  • zidentyfikować kluczowe obszary,
  • usunąć te fragmenty siatki, które ewidentnie przeszkadzają i mogą być łatwo odbudowane,
  • opisać kluczowe obszary pętlami komponentów,
  • uzupełnić model.

W kursie wykorzystałem aplikację: Softimage|XSI. Modelowanie oparłem o standardowe narzędzia wytłaczające i przekształcające komponenty, bez odwoływania się do specyficznych narzędzi i funkcjonalności XSI. Dzięki temu projekt można zrealizować z wykorzystaniem dowolnego programu 3d.

Polecam także inne kursy, które traktują o topologii, a szczególnie: Topologia i modelowanie kobiecej głowy.

Spis treści:

1. Wprowadzenie (11:34)
2. Narzędzia (4:12)
3. Redukcja (4:28)
4. Okolice ust (7:43)
5. Pętla nos-podbrudek (15:27)
6. Okolice oczodołu (7:57)
7. Pętla policzek-żuchwa (8:15)
8. Roża (13:58)
9. Szyja (11:08)
10. Krtań (5:36)
11. Zamknięcie głowy (8:26)
12. Usuwanie trójkątów (7:33)
13. Kark (7:16)
14. Sprzątanie okolicy oka (18:19)
15. Powieka dopasowanie (18:26)
16. Ucho i jego topologia (15:20)
17. Dopasowanie ucha (22:53)
18. Scalanie ucha z głową (16:24)
19. Korekta ust i nosa (9:47)
20. Ostatnie zmiany (11:58)
21. Rozluźnianie siatki (34:44)
22. Ostatni akcent (2:08)