Opublikowano

SEO WordPressa – linki kanoniczne

Linki kanoniczne to jednoznaczny i ostateczny adres internetowy strony WWW. Podobnie, jak w przypadku naszego adresu zameldowania. To także sprytne narzędzie zabezpieczające nas przed powielaniem treści oraz pomagające w dochodzeniu swoich praw autorskich.

Dlaczego stosujemy linki kanoniczne?

Dwa różne odnośniki mogą prowadzić do tej samej treści, co może być interpretowane jako powielona treść. Wyszukiwarki nie lubią powielonej treści, gdyż swoim użytkownikom starają się serwować precyzyjne i jednoznaczne wyniki wyszukiwania. Dlatego, aby uniknąć ewentualnych problemów z pozycjonowaniem, możemy poinformować roboty indeksujące o kanonicznym adresie indeksowanej strony WWW.

Ta sama treść – różne adresy WWW

Skąd bierze się taka sytuacja? Roboty indeksujące działają po omacku – odczytują tylko ciągi znaków. Jeśli napotkają tą samą treść, do której prowadzą różne odnośniki, to mogą powziąć podejrzenie, że została powielona. Dla robota indeksującego istotny jest adres internetowy – jest on jak PESEL lub seria i numer dowodu osobistego. Robot nie zwraca uwagi na to, że adres WWW pochodzi z tej samej domeny. Także, jeśli odnośniki poniżej (różnica jest podświetlona):

https://nazwa-domeny.pl/fundamenty-grafiki-mapowanie-parametrow/
https://nazwa-domeny.pl/fundamenty-grafiki/mapowanie-parametrow/

będą prowadziły do tego samego artykułu, to z perspektywy robota są to dwie różne strony WWW. I tutaj wkracza adres kanoniczny, który ma za zadanie poinformować roboty indeksujące, że jest ostatecznym adresem odwiedzanej przez nich treści. W tym celu możemy dodać odpowiedni fragment kodu do strony WWW w sekcji head:

<link rel="canonical" href="https://keylight.com.pl/fundamenty-grafiki-mapowanie-parametrow/" />

W znaczniku link znajduje się atrybut rel=”canonical”, a po nim, adres kanoniczny. Oczywiście w przypadku WordPressa nie musimy dodawać takiego fragmentu do każdej strony WWW. Wystarczy, że skorzystamy z dedykowanej wtyczki SEO – niektóre z nich umożliwiają oznaczenie konkretnej treści jako kanonicznej. Przykładem takiej wtyczki jest Yoast SEO.

Inne zastosowania linków kanonicznych

Autokanonizowanie

Problem powielania treści jest kłopotliwy z powodu pozycjonowania, ale też z perspektywy praw autorskich. W tym kontekście możemy rozważyć tzw. auto-kanonizowanie treści – czyli oznaczamy adres strony WWW jako kanoniczny, pomimo tego, że żaden inny adres nie prowadzi do tej samej treści. Taka praktyka ułatwi nam ewentualne roszczenia w przyszłości, jeśli treść zostanie skopiowana bez naszej wiedzy i zechcemy wyjaśnić sytuację z operatorem wyszukiwarki internetowej.

Platformy social i linki kanoniczne

Linki kanoniczne są także honorowane przez platformy social typu Facebook i Twitter. Oznacza to, że publikując odnośnik do strony z linkiem kanonicznym, platforma podąża za określonym adresem.

Linkowanie i wymiana treści

Z linków kanonicznych możemy korzystać podczas wymiany treści z innymi portalami WWW. Zaprzyjaźniony portal publikuje artykuł, który znajduje się także na naszej stronie WWW i oznacza go adresem kanonicznym, który wskazuje naszą domenę. W ten sposób portal zyskuje treść dla swoich czytelników, a my zachowujemy wartość SEO wynikającą z ponownej publikacji. Unikamy także problemu z powieloną treścią.

Ostrożnie z linkami kanonicznymi

W szale instalacji wtyczek optymalizujących i pomagających w pozycjonowaniu może zdarzyć się, że ta sama treść jest kilkukrotnie kanonizowana. Jeśli mamy wątpliwości, to otwieramy stronę WWW w przeglądarce, korzystamy ze skrótu CTRL + U i sprawdzamy sekcję head. Poza tym należy zwrócić szczególną uwagę na następujące sytuacje:

  • Starajmy się kanonizować tylko te treści, które są najważniejsze z perspektywy wyznaczonych celów oraz stanowią dla nas dużą wartość.
  • Regulaminy, polityka prywatności i inne dokumenty statyczne określające relacje pomiędzy portalem, a użytkownikami, nie wymagają linków kanonicznych.
  • Kanonizowania nie wymagają także niektóre podstrony sklepów internetowych – powiązane z procesem zakupów, jak i z kontem użytkownika. Pomimo tego platformy e-commerce są szczególnie narażone na problem powielonych treść, dlatego często korzysta się w takim środowisku z przekierowań 301 lub linków kanonicznych.
  • Strony z archiwami wyświetlają najnowsze treści opublikowane w danej kategorii itd. Dużo treści oznacza wiele ponumerowanych stron. Jeśli kanonizujemy archiwa, to każda strona powinna wskazywać na siebie, a nie na stronę numer 1 lub inną.
  • W linku kanonicznym powinien widnieć pełen adres WWW, wraz z protokołem HTTP.
  • Jeśli istnieje możliwość implementacji przekierowania 301 do pierwotnej treści, to skorzystajmy z takiej możliwości, a kanonizowanie zostawmy na inne okazje.

Linki kanoniczne w słusznej sprawie

Linki kanoniczne to często wisienka na torcie pozycjonowania – szczególnie w kontekście linkowania i ochrony własności intelektualnej. Warto korzystać z tego mechanizmu w odniesieniu do tych treści, które stanowią dla nas najcenniejsze źródło ruchu na portalu WWW. Możemy również rozważyć zastosowanie linków kanonicznych wszędzie tam, gdzie przekierowanie 301 zaburza interakcję z serwisem WWW.

Opublikowano