SPIS TREŚCI:
Optymalna nawigacja na stronie internetowej służy ludziom i robotom indeksującym. To dzięki niej poznają strukturę portalu WWW i mogą odwiedzać jego najgłębsze rejony. Źle zaplanowana nawigacja może utrudnić dostęp do niektórych treść; dobrze przemyślana, procentuje w wynikach wyszukiwania i odbiorze strony WWW przez użytkowników. Jednak nawigacja to nie tylko menu w górnej części przeglądarki.
Menu to nadal fundament nawigacji
Myśląc o nawigacji, myślimy o menu – i dobrze. Jeszcze długo będzie to element centralny nawigacji (pomimo tego, że istnieją inne sposoby na poruszanie się po stronie internetowej). Problem z menu polega na tym, że jest to mało pojemny kontener na odnośniki do innych obszarów serwisu. Z tego powodu często możemy napotkać modyfikacje zmieniające zwykłe menu w tzw. mega menu (problematyczne w przypadku lektury na urządzeniach mobilnych). I trudno im się dziwić – szczególnie jeśli mamy do czynienia ze sklepem internetowym zarządzającym ogromną bazą produktów.
Planując nawigację możemy przekonać się, że miejsca w menu jest niewiele – właściwie na dzień dobry rozważa się wdrożenie zagnieżdżonych elementów, czyli podmenu. Nie ma w tym nic złego dopóki mamy do czynienia z jednopoziomowym zagnieżdżeniem. Przy drugim poziomie robi się już tłoczno.
Spróbujmy spojrzeć na menu z innej strony. Ten element nawigacji mówi nam i wyszukiwarkom, co jest najważniejsze w naszym portalu WWW. W końcu najważniejsze rzeczy powinny być pod ręką – jedno kliknięcie i po sprawie. Przyjmijmy jednak, że jakaś strona WWW jest podpięta do menu głównego i jest pośrednikiem do kolejnych podstron WWW, niezwiązanych bezpośrednio z menu. Dostęp do podstron jest utrudniony – wymaga pośrednika.
W tym miejscu stajemy przed dylematem: rozbudowywać menu i zwiększyć jego nieczytelność, czy postawić na prostotę i poszukać innych rozwiązań. Oczywiście druga metoda jest bardziej optymalna, ale wymaga więcej wysiłku i nieustającego kombinowania. Ale za nim rozważymy implementacje alternatywnych rozwiązań, warto upewnić się, czy nasze menu spełnia podstawowe założenia:
- Menu powinno być czytelne i kompaktowe – do 8-10 pozycji w jednym rzędzie.
- Nazwy etykiet menu powinny być krótkie – maksymalnie dwa wyrazy złożone z kilku znaków.
- Menu powinno być pod ręką. Jeśli istnieje taka możliwość, to możemy powtórzyć menu w stopce strony lub zaimplementować przycisk przewijania do góry.
- Upewnijmy się, że menu jest dostępne z poziomu każdej strony.
- Ps. Pamiętajmy, że archetypicznym elementem nawigującym, jest mimo wszystko logotyp. Jeśli nic nie działa, wszyscy klikają w tym samym miejscu.
Treść jako nawigacja
Jest to drugi fundament nawigacji. Nie mamy w tym przypadku do czynienia z jakimś narzędziem, które gromadzi odnośniki w jednym miejscu. Mamy tutaj do czynienia z koniecznością wypracowania nawyku łączenia ze sobą podobnych treści. Oczywiście, do tego celu są wykorzystywane kategorie – po kliknięciu na nazwie kategorii, system wyświetla powiązane treści. Ale my możemy pójść o krok dalej.
Zamiast tworzyć odrębne podkategorie dla 2 lub 5 wpisów, lepiej połączyć je ze sobą za pomocą zwykłych odnośników. Linki w treści są przyjazne wyszukiwarkom – nie są ukryte w dziwnych zakamarkach. Dzięki nim możemy powiązać ze sobą tożsame artykuły w ramach jakiejś kategorii, bez konieczności wpływania na strukturę strony i mnożenia niepotrzebnych elementów. Używając takich odnośników pozwalamy także wyszukiwarkom lepiej zrozumieć kontekst naszego portalu. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pod koniec artykułu wypunktować inne artykuły, uzupełniające naszą treść. W ten sposób tworzymy naturalną nawigację opartą na treści, z której skorzysta użytkownik oraz robot indeksujący.
Breadcrumbs – ścieżka nawigacji
Inaczej menu okruszkowe – wykorzystywane jest do przechodzenia o poziom wyżej w strukturze portalu. Ten element wpływa na orientacje czytelnika – dzięki niemu, wie gdzie jest. To właśnie orientacja jest głównym powodem implementowania menu okruszkowego. Świadomość istnienia koła ratunkowego podnosi komfort użytkowania.
WordPress nie oddaje nam do dyspozycji własnego menu okruszkowego, ale są obecne w niektórych motywach. Również wtyczki SEO oraz przekształcające WordPressa w sklep internetowy oferują tego typu nawigację.
Chmury tagów i widgety z kategoriami
W jaki sposób podlinkować, jak najwięcej treści na stronie głównej? Możemy wykorzystać chmurę tagów, ale są one trochę problematyczne. Z jednej strony są niezbyt atrakcyjne wizualnie – czasem mogą przytłaczać, a z drugiej strony, pomagają zgromadzić dużo odnośników w jednym miejscu. Roboty indeksujące sobie z nimi poradzą, jednak użytkownik może się zniechęcić po kolejnym kliknięciu i przejrzeniu wyników. Tego typu rozwiązania należy bardzo dobrze przemyśleć i wymagają estetycznego i sensownego wdrożenia.
W przypadku kategorii możemy wykorzystać widgety wyświetlające kategorie i podkategorie. W ten sposób tworzymy dodatkowe menu, które umieszczamy w obszarze dla widgetów. Jest to przydatne rozwiązanie, jeśli wyodrębniamy jakiś zbiór treści, które z różnych powodów nie są powiązane z menu głównym.
Wewnętrzna wyszukiwarka
Wyszukiwarka służy głównie użytkownikom. Warto ją zaimplementować jeśli mamy do czynienia z rozbudowanym portalem WWW. Dzięki temu zwiększamy dostęp do treści, a my zwiększamy naszą wiedzę na temat tego, czego szukają użytkownicy na łamach serwisu.
Mapa portalu WWW dla użytkowników
Mapa dla użytkowników nie jest tym samym, co mapa portalu dla wyszukiwarek zapisana w pliku: sitemap.xml. Ta pierwsza kierowana jest do czytelników – chociaż z odnośników HTML skorzystają także roboty indeksujące. Dzięki takiej mapie możemy wyodrębnić i opisać wykorzystywane kategorie. W ten sposób odwiedzający może na pierwszy rzut oka ogarnąć strukturę portalu WWW – ukrytą pod linkami i menu.
FAQ – często zadawane pytania
Tego typu strona to często owoc pytań, które możemy poznać dzięki wewnętrznej wyszukiwarce. To także dobre miejsce do publikacji odnośników kierujących do rzadziej odwiedzanych treści portalu. Na przykład: jeśli odpowiedź na pytanie techniczne nie wyczerpuje tematu, to możemy podlinkować dodatkowy artykuł.
Aby zbudować nawigację na bazie FAQ możemy skorzystać z odnośników HTML. W tym celu gromadzimy wszystkie pytania na początku strony i zamykamy je w znacznikach a:
<a href="#nasza-kotwica-1">To jest pytanie numer 1 – może zawierać słowo kluczowe?</a>
Warto zwrócić uwagę na fragment kodu: „#nasza-kotwica” – jest to łącznik, dzięki niemu po kliknięciu na pytaniu strona jest przewijana do odpowiedzi. A odpowiedź zawiera element: „nasza-kotwica-1” (ale już bez znaku: #).
<h3 id="nasza-kotwica-1">To powtórzenie pytania numer 1, poniżej znajduje się odpowiedź – może zawierać słowo kluczowe?</h3>
W ten sposób pytanie zamykamy w nagłówku h3 i dodatkowo umieszczamy w nim słowo kluczowe.
Dodatkowe wskazówki
- Dostęp do poszczególnych treści powinien zamknąć się w dwóch kliknięciach.
- Nawigacja powinna opierać się na tekście i stylach CSS – są one lekkie, uniwersalne i zrozumiałe przez wszystkie przeglądarki. Należy unikać nawigacji opartej na grafice oraz technologii Flash.
- Niezależnie od profilu naszej strony WWW, warto rozważyć umieszczanie linków do najważniejszych i najnowszych treści na stronie głównej
- WordPress udostępnia mechanizm przechodzenia pomiędzy poszczególnymi wpisami, czyli: następny i poprzedni wpis. Możemy go rozwinąć wykorzystując popularną wtyczkę WP-Page Navi.
- Mechanizm pokrewieństwa – czyli propozycje przeczytania/zobaczenia pokrewnej treści. Różni się od mechanizmu: następny i poprzedni wpis, który opiera się na chronologii wpisów. Tego typu mechanizm może, ale nie musi pochłaniać zasoby serwera. Po wdrożeniu warto sprawdzić jak wygląda kwestia prędkości ładowania strony. Jeśli mechanizm za bardzo obciąża system, to możemy skorzystać z linków HTML, które są o wiele lepiej indeksowane niż inne mechanizmy osadzone w różnych obszarach strony WWW.
360 stopni nawigacji
Nawigacja to rozległe i złożone zagadnienie. Poziom komplikacji rośnie wraz z rozbudową bazy danych. Im więcej kategorii, tagów i treści tym trudniej to wszystko ogarnąć. Kluczem powinien być umiar. W żadnym wypadku nie należy dodawać nowej kategorii tylko dlatego, ze pojawiły się 1-2 nowe wpisy. Starajmy się budować serwis i nawigację zachowując strukturę drzewa, a najważniejsze treści wiązać ze stroną główną.