SPIS TREŚCI:
Odnośniki to klikalne elementy strony WWW prowadzące do określonych miejsc Internetu. Z perspektywy SEO odnośniki to jeden z najważniejszych czynników dobrego pozycjonowania. Dzięki nim nakreślamy mapę strony, pomagamy użytkownikom i robotom indeksującym w nawigacji oraz kojarzymy nasze treści z serwisami zewnętrznymi.
Linkowy galimatias
Temat odnośników jest zawiły, tak samo jak zawiłe potrafią być adresy internetowe. Problemy napotykamy już na samym początku czytając różnego typu artykuły i dokumentację. Pojawiają się w nich pojęcia:
- odnośnik (bezpośredni), adres internetowy, link,
- hiperlink i linkowanie,
- linki wewnętrzne, zewnętrzne,
- linkowanie naturalne, organiczne,
- linki przychodzące, wychodzące,
- linki kanoniczne,
- URL, URI,
- linki bezwzględne, względne,
- znaczniki a i alt,
- kotwica (anchor text),
- przekierowania.
Ta lista nie jest kompletna, ale wystarczy aby wprowadzić zamęt. Część pojęć jest typowo techniczna, część jest opisowa i dotyczy naszych działań w Internecie. A najlepsze jest to, że większość z nich używana jest zamiennie (również przeze mnie). Oczywiście w pozycjonowaniu nie chodzi o to, aby definiować pojęcia na poziomie akademickim. W pozycjonowaniu chodzi o to, aby linki grały na naszą korzyść, aby to, co widnieje w pasku adresowym było czytelne.
A cóż takiego możemy znaleźć w pasku adresowym? Często są to hieroglify, z których dla ludzi i robotów indeksujących niewiele wynika. Chociaż, w przypadku niektórych adresów z krzaczkami, mogą pojawiać się problemy z pozycjonowaniem w kontekście powielonej treści.
Tymczasem adres internetowy powinien czytelny jak adres zamieszkania, dzięki temu jest przyjazny dla ludzi i maszyn. Wyszukiwarki zakładają, że jeśli adres jest prosty i czytelny, to klienci są zadowoleni. Jeśli klient jest zadowolony, to zadowolona jest wyszukiwarka i promuje stronę z czytelnymi linkami.
Odnośniki z perspektywy SEO
Z perspektywy SEO warto podkreślić kilka zagadnień związanych z odnośnikami, można je podzielić na dwie grupy – ujęcie techniczne i proces linkowania.
Zagadnienia techniczne
W tym przypadku zagadnienia techniczne nie wymagają od nas znajomości programowania i HTML’a. Większość celów możemy osiągnąć wykorzystując mechanizmy wybranego CMS’a. Trudniejsze zadanie związane jest wypracowaniem nawyków uzupełniania odpowiednich pól po stronie zaplecza administracyjnego – przykładowo uzupełnianie alternatywnego opisu.
- Czytelność i jednoznaczność odnośnika – treść odnośnika działa podobnie jak tytuł, wystarczy jedno spojrzenie i powinniśmy wiedzieć z czym mamy do czynienia.
- Kotwica odnośnika – jeśli odnośnik jest zakotwiczony w tekście, to wyróżnione słowa powinny jasno wskazywać na jego cel – przykładowo: „więcej informacji na temat zagadnień płaskiej ziemi…”.
- Tytuł odnośnika – dzięki niemu możemy opisać cel odnośnika – przy okazji w tytule odnośnika warto umieścić słowo kluczowe.
- Media jako odnośnik – jeśli odnośnik powiązany jest z obrazkiem, to należy uzupełnić alternatywny tekst. Jest to dodatkowa informacja dla: czytelników, robotów indeksujących i czytników stron WWW. Wyszukiwarki premiują taką praktykę, a my możemy skorzystać z okazji i umieścić tam słowo kluczowe.
Linkowanie
Linkowanie – czyli wzajemna wymiana odnośników pomiędzy serwisami – ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania. Wynika to z prostej przyczyny, jeśli ktoś do nas linkuje to tak, jakby na nas głosował. Dla wyszukiwarki jest to sygnał, że nasza treść może być potencjalnie atrakcyjna dla innych użytkowników, a zadowoleni użytkownicy, to zadowolona wyszukiwarka.
Osobna sprawa to linkowanie w obrębie własnego serwisu. Czyli budowanie systemu nawigacji, który wiąże ze sobą podobne treści i jednocześnie pomaga w poruszaniu się po stronie. Ma to duże znaczenie dla robotów indeksujących i użytkowników.
Odnośniki z perspektywy WordPressa
WordPress umożliwia pełną kontrole budowy odnośników. Możemy wpływać na ich czytelność oraz na to, co ma być uwzględnione w linku (przykł. nazwa kategorii). W WordPressie edycja odnośników po opublikowaniu treści jest niezwykle prosta, ale po zmianie odnośnika warto zadbać o przekierowania do nowego adresu.